سایه روشن | ایستاده در غبار

0

001 (1)ژانر | جنگی – زندگی‌نامه

خلاصه داستان |
«احمد» که عصیان نوجوانی‌اش را در سکوت گذرانده، فرمانده لشگری می‌شود که باید در دروازه‌های خرمشهر با دشمن بجنگند اما سرنوشت او فرسنگ‌ها دور از مرز ایران رقم می‌خورد.

درباره کارگردان |
«محمدحسین مهدویان» کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس، تحصیل‌کرده سینما از دانشگاه سوره است که با ساخت مجموعه آخرین روزهای زمستان (۱۳۹۱) نامش بر سر زبان‌ها افتاد. ایستاده در غبار نخستین فیلم سینمایی مهدویان است که تحسین منتقدان و سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر گذشته را برای او به ارمغان آورد. علاقه مهدویان به فرم و دیدگاه روایت فتح «شهید مرتضی آوینی» در آثارش مشهود و مشخص است.

درباره محتوا |
زندگی‌نامه «احمد متوسلیان» پر است از فراز و نشیب و نقاط عطف گوناگون که تفسیرهای گوناگونی را از منظر سیاسی برمی‌انگیزد اما هر چه هست ایستاده در غبار سعی دارد متوسلیان را با مستندترین روایات قابل ساخت روی پرده سینما بیاورد و از او قهرمانی قابل‌لمس بسازد.

رویکردهای انتقادی |
این فیلم را می‌توان از منظر تاریخ جنگ و جامعه‌شناسی مورد تحلیل قرار داد.

پیشنهاد ویژه |
اگر از فیلم‌هایی که مربوط به هشت سال دفاع مقدس و شخصیت‌های جنگ است استقبال می‌کنید و آشنایی هرچند کم با قهرمانان آن دارید مطمئن باشید از دیدن فیلم پشیمان نخواهید شد.


00222علی نیکجو / شاید مهم ترین ویژگی ایستاده در غبار برای جذب مخاطب امروز سینما، شکستن شاخصه های کلیشه ای ژانر دفاع مقدس باشد. کلیشه هایی که فیلم اول محمدحسین مهدویان را با نوع روایت بدیع و شخصیت پردازی متفاوت برای یکی از فرماندهان جنگ، از دیگر آثار این گونه ی سینمایی متمایز می کند.

هرچند این تمایز در وهله ی اول ممکن است جذاب به نظر برسد، اما با محاکات بیشترِ مخاطب برای نزدیک شدن به شخصیت احمد متوسلیان، پیچیده و دیریاب می نماید.

این پیچیدگی اما با مجموعه‌ی به‌هم‌پیوسته و درعین‌حال گزینش شده‌ی خرده روایت‌های زندگی احمد متوسلیان از ابتدا تا ربوده شدن، با صدای راویانی که مخاطب هیچ‌گاه تصویر آن‌ها را نمی‌بیند، تکمیل می‌شود. راویانی که به انتخاب کارگردان، از زاویه دید خود، به واکاوی شخصیت متوسلیان و مناسبات رفتاری او با دیگران می‌پردازند.

اما بهترین فیلم جشنواره سال گذشته نکات قابل‌ذکر دیگری هم دارد، نکاتی که شاید تنها از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ایستاده در غبار باشند. نکاتی مانند فضاسازی خاصِ کارگردانِ مؤلف برای نزدیک‌تر کردن هرچه بیشتر ذهن مخاطب با داستان زندگی احمد متوسلیان. فضاسازی‌ای که مجموعه‌ی به‌هم‌پیوسته‌ای از طراحی صحنه‌ی دقیق و باورپذیر، چهره‌پردازی و انتخاب بازیگرهای غیرحرفه‌ای اما شبیه به شخصیت‌های واقعی، موسیقی تأثیرگذار منطبق بر روایت فیلم، صداگذاری صداهای اصلی و لیپ سینک حرفه‌ای بازیگران و حفظ فاصله‌ی دوربین با موقعیت‌ها و سرآخر کیفیت بصری تصویری قدیمی را دربرمی گیرد.

مخاطب اما در مواجهه با ایستاده در غبار، به نکات دیگری نیز برمی‌خورد. نحوه‌ی داستان‌گویی بر پایه‌ی خرده روایت‌ها، عدم وجود دیالوگ‌های داستان محور و البته نبود گره‌های درگیر کننده برای بیننده. در پایان ذکر این نکته ضروری است که به‌طورقطع، ایستاده در غبار از تجربه‌های جدید و البته متفاوت این سال‌های سینمای ایران است و مخاطب با تماشای فیلم، با زاویه‌ی نگاه جدیدی پیرامون شخصیت‌پردازی قهرمانان ملی آشنا می‌شود. زاویه‌ی نگاهی که نوید ظهور و بروز نسل جدید سینماگران ایرانی را می‌دهد.

80%
80%
عالی

درباره اجرا |
بازسازی تاریخی، یکی از مشکل‌ترین شکل‌های اجرایی در سینماست و عوامل «ایستاده در غبار» از موسیقی تا فیلم‌برداری و از طراحی صحنه تا گریم توانسته‌اند این بازسازی تاریخی را به درست‌ترین و دقیق‌ترین شکل ممکن ارائه دهند.

  • کارگردانی
    9
  • فیلم‌نامه
    7
  • فیلم‌برداری
    9
  • بازیگری
    6
  • موسیقی
    8
  • طراحی صحنه
    9
  • رتبه کاربر (رای‎ها)
    9.1
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

یک پاسخ قرار دهید