سایه روشن | سلام بمبئی

0

salambambaeiposter3ژانر | ملودرام – کمدی – موزیکال

خلاصه داستان |

«احمد» پس از مدت‌ها به سراغ «علی» که زمانی در هند با هم پزشکی می‌خواندند، می‌آید تا آخرین نامه «کاریشما»، دختری که علی به او علاقه‌مند شده بود را به او برساند. با این اتفاقات علی یاد خاطرات دوران دانشجویی خود می‌افتد، زمانی که باید برای ازدواج با کاریشما مقابل خواستگار دیگر او می‌ایستاد…

درباره کارگردان |

«قربان محمدپور» کارگردان ۴۶ ساله و کم‌سابقه‌ای است که آخرین ساخته‌اش قبل از این فیلم آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند بود. او در کارهایی نظیر خروس جنگی و دل بی‌قرار نیز نقش نویسنده را بر عهده داشته است.

درباره محتوا |

سلام بمبئی سعی دارد با داستان عاشقانه‌اش به این مقوله بپردازد که عشق و علاقه حد و مرز نمی‌شناسد، اما درون‌مایه‌های همیشگی و ابتذال فیلم‌فارسی‌، اینبار با میان میان‌مایگی سینمای هند، در هم آمیخته و تحویلِ مخاطب داده می‌شود.

رویکردهای انتقادی |

سلام بمبئی به عنوان اولین همکاری جدی سینمای ایران و هند می‌توانست مورد توجه قرار بگیرد اگر فیلم این قدر کم مایه نبود.

پیشنهاد ویژه |

سلام بمبئی بر خلاف تبلیغات و ظاهر فریبنده‌ی تیزرها و عکس‌هایش، خسته کننده و آزار دهنده است. هم در داستان ضعف‌های زیادی دیده می‌شود و هم مشکلات ساختاری فیلم، ما را از دیدنِ آن پشیمان می‌کنند . سلام بمئی یک عاشقانه‌ی بسیار ضعیف با المان‌های دست چندم و نازلِ سینمای هند است.


12748450_231874080481269_99752135_nمحدثه رسولی / مشکل اصلی سلام بمبئی هویت است. فیلم که گفته می‌شد قرار است محصول مشترک ایران و هند باشد نه نمایی از سینمای ایران دارد و نه توانسته ملودارمی نزدیک به فضای معمول سینمای هند تولید کند، فیلم میان هند و ایران سرگردان است؛ در حد لالیوود[!] پاکستان.

چالش اصلی سلام بمبئی فارق از ضعف داستان و عدم کشش فیلمنامه، بازی‌های به شدت مصنوعی و نامناسب بازیگران است. «محمدرضا گلزار» که تقریبا هیچ‌وقت بازی حرفه‌ای و جدی در کارنامه‌اش ارائه نداده است. «بنیامین بهادری» هم که صرفا برای شهرتش به فیلم دعوت شده و بدمن هندی فیلم هم حتی در مقایسه با بدمن‌های هندی، اجرای ضعیفی دارد. با توجه به این سطح بازی‌ها شاید بهترین بازی را بتوان از «دیا میرزا» پذیرفت.

قاب‌بندی‌ها و فیلمبرداری در برخی صحنه‌ها بیشتر از آنکه مرتبط با فضا و داستان یک فیلم ملودرام باشد، شباهت به آنونس‌های تبلیغاتی تورهای خارجی دارد. موسیقی فیلم بی‌ربط و بدون کارکرد است و در صحنه‌هایی عاشقانه بعضا موسیقی شبه حماسی می‌شنویم تا ضربی آرام و متناسب با فضای همان سکانس. اما در بحث داستان و دیالوگ، کارگردان به شیوه‌ای افراطی موضوعات را پیرامون «قلب» می‌گرداند. از موضوع «قلب» درس کلاس پزشکی گرفته تا بیماری که مشکل قلبی دارد و… همه کنار هم چیده شده تا پس از شیرفهم کردن مخاطب، بار دیگر در دیالوگ‌ها پیرامون قلب و دل حرف بزند! یکی دیگر از ضعف های بزرگ فیلم تدوین است. تدوین ضعیفی که حتی در بعضی صحنه‌ها از رعایت قوانین ابتدایی هم عاجز مانده است.

در کل اما بر اساس فرمول خاصی برای این دست فیلم‌ها احتمال فروش بالا اتفاق دور از انتظاری نیست؛ حضور اسامی مورد پسند گیشه در فیلم همچون گلزار و بهادری و به علاوه صحنه‌های خارج از کشور و بازیگر زن هندی و به اسم «عاشقانه‌ای هندی»، المان‌های عامه‌پسند و پر فروشی را شکل داده‌اند. اتفاقی که برای من سالوادر نیستم هم علی رغم ضعف‌های شدید فرمی افتاد.

درباره اجرا

33%
33%
امتیاز نقدسینما

سلام بمبئی در تمامی بحث‌های تکنیکی اعم از تدوین و فیلمنامه و کارگردانی و .. نمره‌ی غیرقابل قبولی می‌گیرد .

  • کارگردانی
    3
  • فیلمنامه
    3
  • بازیگری
    3
  • فیلمبرداری
    3
  • صحنه‌پردازی
    4
  • موسیقی
    4
  • رتبه کاربر (رای‎ها)
    -1.7
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

یک پاسخ قرار دهید