دورهمی برای فیلمساز عصبانی

0

اندراحوالات «عصبانی نیستم»

ماجرا از جایی شروع شد که فیلم مسئله دار «رضا درمیشیان» پس از ماه ها تلاش برای اکران باز هم نتوانست در سینماها به نمایش در بیاید. بماند که فیلم علی رغم ایرادات محتوایی از ایرادات فنی نیز برخوردار است!

و اما بعد…

در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از عدم اکران عصبانی نیستم یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس یازدهم با انتشار یادداشتی در حمایت از «درمیشیان» عنوان کرده بود که «عصبانی هستم، کمتر عصبی می شوم اما امروز خیلی عصبانی ام و … ». در بخشی از یادداشت این نماینده مجلس آمده بود که «در این وانفسای بی اخلاقی، دین و عدالت و آزادی و کرامت انسان را دریابیم»؛ نماینده محترم مجلس، که در آن زمان فیلم را ندیده بودند، با تماشای عصبانی نیستم در خواهند یافت که فیلم از ابتدا با روابط غیر شرعی دختر و پسر آغاز می شود، (دین)،‌ در بخش هایی از فیلم نیز ریشوها و محجبه ها طالبان خطاب می‌شوند (عدالت)!

جالب است که پس از انتشار و اعلام موضع صریح این نماینده مجلس نیز اتفاقی برا فیلم درمیشیان رخ نداد و این فیلم همچنان در محاق توقیف باقی ماند. کمی بعدتر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن برگزاری جلسه ای مختص به فیلم های مسئله دار پرداختند و اما خروجی آن جلسه نیز به اتفاق آرا عدم اکران عصبانی نیستم بود. چندی از بی نتیجه ماندن جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس نگذشته بود که درمیشیان فضا را آماده نوشتن نامه ای خطاب به رئیس دولت یازدهم دید و با انتشار نامه ای خطاب به حسن روحانی خواستار رسیدگی به اکران فیلمش شد که این نامه نیز ظاهرا از سوی دولت بی جواب مانده است!

داستان بعدی؛ پس از برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به یک باره دفتری با عنوان «سبحان گستر» (بلیت) ادعا کرد که آمادگی اکران عصبانی نیستم را دارد، دفتری که به علت عدم فعالیت چندی قبل تر نسخه اش را پیچیده بودند و دیگر اجازه فعالیت نداشت. در صورتی که هنوز مشخص نیست که چرا دفتر فیلمیران از اکران عصبانی نیستم سر باز زده است! و اما امروز ۱۲۰ نفر از سینماگران در حمایت از رضا درمیشیان مجددا به رئیس جمهور حسن روحانی نامه ای نوشتند و تاکید کردند که عصبانی نیستم اکران شود.

و اما در ادامه به چند بی قانونی صورت گرفته از سوی رضا درمیشیان کارگردان عصبانی نیستم اشاره می کنم:

*روز- داخلی-برداشت اول (سازنده عصبانی نیستم به گفته مسئولین ارشاد فیلمنامه ای برای اخذ مجوز ارائه می‌دهد که برای اولین بار از سوی شورای وقت پروانه ساخت رد می‌شود و با اصلاحات صورت گرفته پروانه ساخت دریافت می‌کند در حالی که پس از ساخت فیلم مسئولین ارشاد متوجه می‌شوند که سازنده عصبانی نیستم آنها را دور زده و خروجی فیلمنامه عصبانی نیستم چیز دیگری است!

*روز-خارجی-برداشت دوم (در ماده چهارم از قانون نظارت بر نمایش فیلم و اسلاید و ویدیو و صدور پروانه نمایش آنها در مورد ارسال فیلم ها به جشنواره های بین المللی آمده است: صدور فیلم‌های ایرانی به کشورهای دیگر به منظور فروش یا اجاره و یا شرکت در فستیوال مستلزم صدور پروانه مخصوص می‌باشد، در صورتی که سازنده عصبانی نیستم بدون مجوز و با اضافه کردن یک صحنه حذف شده (اعدام) به فیلم، آن را در جشنواره های بین المللی به نمایش عمومی گذاشت که البته طبق ماده ۱۶ همین قانون هر کس بدون اخذ پروانه نمایش از اداره کل نظارت و نمایش وزارت ارشاد اسلامی مبادرت به نمایش فیلم یا اسلاید و ویدیو نماید و یا برای تقاضای‌ صدور پروانه به تقلب و فریب متشبث شود و یا اطلاعات و مدارک مرهوم یا مجهول عنوان کند و یا در موقع نمایش فیلم خودسرانه به حذف قسمتی از فیلم یا ‌الحاق و افزودن صحنه‌هایی که در موقع صدور پروانه از طرف مراجع ذی‌صلاح حذف شده اقدام نماید و یا صحنه‌هایی از فیلم را در موقع تقاضای صدور پروانه ‌نمایش خود از متن خارج کرده و این صحنه‌ها را بعد از صدور پروانه به متن فیلم اضافه کند و به طور کلی کلیه اشخاص که به نحوی از انجام در اجرای مقررات ‌این آیین‌نامه تخلف نمایند گذشته از این که برای تخلف در هر مورد به موجب قوانین جاری مملکتی تعقیب می‌شوند در مرحله اول پروانه نمایش فیلم و در‌صورت تکرار تخلف علاوه بر مجازات قانونی پروانه کسب متقاضی و نمایش دهنده فیلم لغو خواهد شد.

کات…

طبق بند آخر ماده ۱۶ قانون نظارت بر نمایش فیلم و اسلاید و ویدیو و صدور پروانه نمایش آنها فیلم عصبانی نیستم به دلیل این دو قانون شکنی طبق قانون باید پروانه نمایش آن ملغی می‌شد و اصلا کار به شورای صنفی نمایش نمی‌کشید که کشید! و اما تفکر فیلمساز پلانی است که در سینما شاهد آن هستیم و هیچ فیلمسازی به چیزی که اعتقاد نداشته باشد تن نمیدهد! عصبانی نیستم نشات گرفته از اعتقادات و عصبانیت های کارگردان از نظام اسلامی و جمهوریت است.

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

mm

نقدسینما محفلی است که می‌کوشد تولیدات رسانه‌ای ایران و جهان اعم از سینما، تلویزیون و... را همواره با نگاهی نقادانه و منصفانه بررسی کند. باشد که این تلاش اندک ولی صادقانه، مخاطب را جهت انتخاب درست و بهبود فرآیند «دیدن» یاری نماید.

یک پاسخ قرار دهید